Afbeelding
Foto: Evalien Weterings

Texel Airport een bruisende plek | Deel 1 Vader en zoon De Bruijn het gezicht van Texel Airport

Algemeen TexelTips

Texel Airport is een bruisende plek. waar vliegtuigen opstijgen en landen, parachute wordt gesprongen, er is een restaurant met een fraai terras, het Luchtvaart- en Oorlogsmuseum '40-'45, een vliegtuigonderhoudsbedrijf, een zweefvliegclub en eens in de drie jaar een grote vliegshow. 

Zeg je Texel Airport, dan zeg je Ed en Mike de Bruijn. Sinds 2003 vormen vader en zoon een hecht duo op de verkeerstoren. De naam van de familie De Bruijn is zelfs al meer dan een halve eeuw aan het vliegveld verbonden.

"Mijn vader kwam hier in 1964. Eerder werkte hij voor de KLM. Er liepen toen nog duizend schapen op het veld", vertelt Ed alsof hij praat over een sprookjesland van eeuwen geleden. "Vliegtuigen hadden nog geen radio. Een piloot belde van te voren: ik kom eraan. Een herder joeg dan de schapen weg. Het ging ook wel eens mis. Een vliegtuig landde tussen de schapen, de neus brak, maakte een doorstart en bereikte toch nog veilig Hilversum."

De Bruijn senior ontpopte zich tot een gedreven ondernemer, inventief bezig meer klanten te trekken. Zoon Ed bleek uit hetzelfde hout gesneden en organiseerde in 1980 voor het eerst een grootschalige vliegshow. In 2018 beleefde de Texel Airshow alweer de twaalfde editie, die vele duizenden bezoekers trok.

De geschiedenis herhaalde zich. Zoals Ed steeds meer werk van zijn vader overnam, zo groeide Mike van vakantiehulp uit tot onmisbare kracht naast de zijne. Ed: "Mike doet heel veel: cijferwerk, jaarverslagen, de website. Samen zijn we echt manusjes van alles. We organiseren niet alleen shows en fly-in's, maar doen ook het onderhoud en zijn zelfs brandweerman."

Ook op ander vlak zitten vader en zoon niet stil. In 2018 werd de exploitatie van het hotel-restaurant in eigen hand genomen. Mike: "We investeren waar nodig. Het komend seizoen willen we de entree nog wat uitnodigender maken. Samenwerken is erg belangrijk op ons kleine vliegveld. Mensen die vandaag een kopje koffie komen drinken in het restaurant, maken morgen misschien wel een rondvlucht of tandemsprong."

Al zijn ze dan 'gewoon' in loondienst, ze beheren het vliegveld alsof het hun eigen bezit is. Ed: "Het is geen baan van negen tot vijf. Het kan gebeuren dat je om half tien 's avonds bericht krijgt dat een vliegtuig voor een noodlanding moet uitwijken. Dan moet je er zijn. Onze grote kracht is dat ons kantoor vaak meer een huiskamer is. Piloten die komen betalen, staan hier eerst een halfuur te kletsen. Kennelijk zijn we nogal gezellig."

Van onze partners