<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=12496010&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=texel0222.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=179" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo texel0222.nl
Foto: Texel Magazine
Eten & Drinken

Stokerij Texel al snel vertrouwd gezicht

  Aankondiging

In de veelzijdigheid van Texelse producten maakte Texel in oktober 2015 kennis met een nieuwe speler op de markt: Stokerij Texel. Ze verbaasden toerist en Texelaar met wodka en gin, gestookt van Texelse aardappels van Arnold Langeveld van Hoeve Nieuwe Breda aan de Postweg in Eierland. Anderhalf jaar later is de drank van Jaco Spek en Kees Groenewoud niet meer weg te denken van de Texelse markt.

Dat Jaco en Kees niet stilzitten, is afgelopen jaar wel gebleken. Zo kwamen ze in december met Texelse Scheepsbitter op de proppen, een robuuste kruidenbitter voor de echte zeeman. "We hebben lang gezocht naar de ideale samenstelling. Daar gaat een hoop onderzoek aan vooraf. Het moest een stoere bitter worden, lekker pittig en niet te zoet. Zowel in smaak als in uitstraling zijn we daarin geslaagd. Er zitten natuurlijk kruiden in die ook in een andere bitter zitten, maar het gaat om de samenstelling. Dat is het geheim van de chef", vertelt Jaco enthousiast.

"Drank stoken uit zeewier zou helemaal top zijn natuurlijk"

Ondanks de snelle groei die het bedrijf gemaakt heeft, zit er nog genoeg in het vat. Wordt er nu gestookt met aardappels, Jaco en Kees dromen al verder. "We willen ook graag iets gaan doen met graan, zoals een jenever, maar wie weet een drank met wortel of suikerbiet. Drank stoken uit zeewier zou natuurlijk helemaal top zijn natuurlijk. Ondanks dat we een goed uitgedacht businessplan hadden, zijn we blij dat het eerste jaar zo succesvol is geweest. Het product is omarmd door de Texelaar, de Texelse horeca en de toerist", stelt Kees tevreden vast.

Overkant

Maar de flessen van de Texelse Stokerij verwerven inmiddels ook bekendheid aan de vaste wal. Zo kregen de gin en wodka een prominente plek tijdens de Horecava, het jaarlijkse trefpunt voor horeca professionals in Amsterdam. "Dat was een hoogtepunt, net als het bezoek van het KRO-NCRV programma Binnenstebuiten. Voor dat programma werden we een dag gevolgd door televisiechef Alain Caron. Ook hij was dolenthousiast. Hij combineerde onze wodka met een gerecht van hele dure kaviaar en dat smaakte echt verrukkelijk, vertelt Kees gepassioneerd.

Het idee voor Stokerij Texel ontstond op een zeiltocht. Jaco en Kees wilden wat gaan doen met aardappels die niet verkocht worden en waar anders veevoer van wordt gemaakt. "We hebben een uitvoerige literatuurstudie gedaan. Het stoken van alcohol met aardappels was vroeger niet ongebruikelijk. Toen men uitvond hoe je zetmeel uit aardappels kon fabriceren, ging men stapsgewijs over op het stoken met graan. Bijna iedere grote boerderij had wel een kleine stokerij bij huis. Stoken met aardappels is in de vergetelheid geraakt en eigenlijk gebeurt het nu alleen in Oost-Europa. Maar nu dus ook op Texel", legt Kees uit.

Texelse smaak

Het product is niet alleen Texels, de smaak is dat ook. Zo krijgt de gin zijn eigen smaak onder meer door duindoorn en vlierbloesem. Er is lang geëxperimenteerd met allerlei recepten en met hulp van onze certificaathouders en de medewerkers van Hotel Texel hebben de stokers nu iets unieks. De wodka is zoals je van wodka verwacht: een pittig en helder drankje. "Maar de wodka bevat een vleugje Texelse Cranberry, en dat maakt 'm nou net bijzonder en wat zachter", vertelt Jaco.

Stijlvolle verpakking

Kees en Jaco hebben naast lekkere drank een goede strategie. Geen goedkoop uitziende verpakking, maar een stijlvolle zwarte fles voorzien van Texelse taferelen. De scheepsbitter zit in een canvas jasje, zodat de fles aan boord kan worden opgehangen. "Je kunt nog zo'n lekker product hebben, maar als het niet uitnodigt, verkoopt het niet. In dat licht zoeken we ook de samenwerking met de horeca, zoals bijvoorbeeld Hotel Texel. Zij bieden dan een arrangement aan, waarbij de ultieme cocktail wordt gemaakt met onze dranken. Daarna volgt dan een rondleiding door de stokerij. We hebben regelmatig groepen die dit doen", aldus Jaco

Het enthousiasme dat de twee hebben, weten ze over te brengen op het product. Het zorgt voor een gun factor onder de Texelaars en de toerist. Maar met marketing alleen en de gun factor kom je er dus niet. Je product moet perfect zijn.

"Onze dranken zijn ambachtelijk en exclusief en kosten daarom wat meer dan een reguliere fles drank. Mensen gaan dan niet hun portemonnee trekken omdat ze het je gunnen. Alles wordt met zorg en liefde gemaakt, daar ligt volgens mij de basis van het succes", besluit Kees.

Geïnteresseerd geraakt? Kijk hier op de website van Stokerij Texel. Uiteraard inclusief webshop.


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=12496010&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=texel0222.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=179" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>